Biografie

De Betekenis van Muziek: een kleine biografie

Stel dat de naam pianist-componist Bernd van den Bos niet meteen een belletje bij je doet rinkelen. Dan ken je vast de rasmusici, aan wie hij zijn inspiratie ontleent: de muzikale alleseters Louis van Dijk en Bert van den Brink, de inspirerende begeleider Cor Bakker en de virtuoze Tom&Jerry-achtige pianist Lang Lang. Bernd is avontuurlijk, creatief, veelzijdig en virtuoos. Zijn spel is te karakteriseren als communiceren met een knipoog. Het liefst speelt hij hedendaagse liedjes in een klassieke stijl. Geen wonder dat grote namen als Brigitte Kaandorp, Simone Kleinsma en André van Duin graag met hem samenwerken.

Dat Bernd van den Bos (Ede, 1982) talent had was al vroeg duidelijk, toen hij als 11-jarige achter de toetsen zat bij kinderkoor De Vuurpijl van het duo Elly & Rikkert. Van 1993 tot 1997 zou hij de vaste begeleider zijn van het koor. Intussen volgde hij klassiek pianoles, maar was ook toen al mateloos geboeid door lichte muziek. ‘De combinatie van die twee is een rode draad in mijn leven. Ik ben een zwerver langs allerlei stijlen.’ Bernd schreef al jong zijn eerste songs. Projecten voor school, liedjes over de liefde en de sores in het leven. Zijn repertoire strekte zich uit van stadionliedjes voor supporters van FC Twente tot gevoelige liefdesliedjes voor een musical; hij is nu eenmaal verzot op variatie. ‘Ik vond het fascinerend en stimulerend om te zien hoe mijn muziek en teksten mensen kan raken. Het was meteen duidelijk dat ik daarmee verder wilde. Het geeft betekenis aan mijn
leven.’

Bach & Ajax

Na de middelbare school studeerde Bernd aan het Utrechts Conservatorium, bij Klára Wurtz, Martijn van den Hoek, Bert van den Brink en Cor Bakker. ‘Aanvankelijk voelde ik me er een vreemde eend in de bijt. Ik deed niet onder voor mijn medestudenten, maar zij konden de hele dag opgaan in Mozart. Ik hield ook van voetbal. Dus was ik in die jaren niet alleen bezig met Bach, maar ook met Ajax. Dan vroeg ik tijdens de lessen of ik misschien iets eerder weg mocht, want er was een belangrijke wedstrijd. Eén van mijn docenten vertelde me later dat hij dat wel eigenzinnig vond; dat kon hij wel waarderen. Maar die mix van oud en nieuw vind je terug in mijn werk: ik houd van crossovers en schakel makkelijk. Dat klassieke hoor je terug in mijn harmonisaties en toucher.’

Via Stage Entertainment, het productiehuis van Joop van den Ende, maakte Bernd in 2004 zijn entree in de professionele muziekscene. Gewoon gesolliciteerd op een advertentie in een blaadje van het conservatorium. De eerste voorstelling was Crazy for you, in 2004. Het bleek een ideale leerschool. Want het ging niet alleen om ‘spelen in de bak’, maar ook om meedraaien in het repetitieproces, ervaring opdoen met het instuderen van muziek.

Joke de Kruijf, één van de hoofdrolspelers van Crazy for You, vroeg Bernd voor een schnabbel in het chique Krasnapolsky-hotel met Marco Bakker: ‘Dat vond ik enorm stoer.’ Andere producties volgden snel, waardoor hij de mogelijkheid kreeg te werken met Chantal Janzen, Carlo Boszhard en Stanley Burleson. ‘Mijn docenten op het conservatorium vonden het verschrikkelijk dat ik zo voor de lichte muziek had gekozen. Martijn van den Hoek – de grote prof uit Wenen – was not amused. Toch zijn we naar elkaar toegegroeid.’

Van 2007 tot 2009 trad hij op als begeleider van de Vlaamse zangeres Evi de Jean. ‘De setting van haar voorstelling was weliswaar een stuk kleiner dan bij een productie van Stage, de persoonlijke verantwoordelijkheid was nu groter. In het collectief van het orkest kun je schuilen, maar dat was er hier niet bij.’ De ontwikkeling van onopvallende pianist in het grotere collectief van een orkest, naar het persoonlijk begeleiden van artiesten op het podium zette zich door, en ook bij Stage viel dat op. In 2008 kreeg Bernd daarom de kans om muzikaal leider te worden van een grote productie. Hij vond het een eervol verzoek, maar zag er naar rijp beraad van af. Dat bleek achteraf een goede zet. Een dag later werd hij gebeld. Het was de orkestmanager van Simone Kleinsma, die op zoek was naar een pianist. Bij alle shows daarna was Bernd de begeleidend pianist van Simone. Het klikte meteen. ‘Samen met een artiest op een podium zitten, dat is een vak apart. Het geeft je de kans om waarde toe te voegen aan het toneel. Artiesten het veilige gevoel geven dat ze nodig hebben om zo goed mogelijk te presteren.’ Als snel bouwde Bernd ervaring op, grote namen: André van Duin, Paul de Leeuw, Pia Douwes en Brigitte Kaandorp. ‘Ik ben op mijn best als ik de aanjager en het fundament van het collectief kan zijn. Ik probeer altijd mensen zoveel mogelijk het gevoel te geven dat ze bij mij veilig zijn. Dat geldt zowel voor de artiesten waar ik mee werk, als voor collega-muzikanten. Ik vind dat misschien nog wel belangrijker dan de muziek zelf. Dingen leiden snel af. Te laat komen, slechte voorbereiding, er hoeft maar één dingetje te zijn waardoor je vertrouwen kan krenken. Ik kies bij projecten daarom eerder voor mensen die dat ook belangrijk vinden, dan voor een muzikale purist die voor onrust zou kunnen zorgen.’

De lijst met tv-programma’s waarin Bernd te zien was, is lang. Onder andere in de X-factor, Pauw & Witteman, De Wereld Draait Door. Koffietijd, RTL Late Night, Life 4 You, Mies 80 en Op zoek naar Evita.

Grote namen

Sinds hij met zijn liedje ‘Wonderlijk’ werd genomineerd voor de Annie M.G. Schmidtprijs 2017, legt hij zich weer meer toe op het schrijven. Met André Breedland schreef hij ‘Musical’, het openingsnummer van Musicals In Concert On Tour 2017. Een jaar later was zijn liedje ‘Altijd Wat’ de opening van de voorstelling ‘Eh’, van Brigitte Kaandorp. Met aan de piano….. juist! Onbetwist hoogtepunt in zijn leven was een gezamenlijk recital met zijn jeugdheld Louis van Dijk, aan wie hij een ode opdroeg. Als allround pianist/bandleider is Bernd een veelgevraagde musicus. In 2019 was Bernd pianist/muzikaal leider tijdens de theatertournee ‘Best Of Broadway’, ‘Eh’ van Brigitte Kaandorp en hij was bandleider tijdens de Hommage aan Simone Kleinsma in het DeLaMar theater Amsterdam. De geplande tour met René van Kooten en Brigitte Heitzer werd na 10 voorstellingen afgebroken vanwege de coronacrisis. Hopelijk komt het vervolg in januari 2021. In dat jaar staat ook een tournee met Jenny Arean & Brigitte Kaandorp op de agenda.

Spelen en schrijven

Na verloop van tijd kwam Bernd er achter dat hij naast het begeleiden ook wilde creëren. Input geven bij de producties, componeren, liedjes schrijven. Die oude drive bleek nog altijd aanwezig. En hoe. In 2016 schreef hij het nummer ‘Wonderlijk’, dat werd genomineerd voor de Annie M.G. Schmidt-prijs. ‘Als je iets maakt is dat echt van jou. Als mensen daardoor geraakt worden overstijgt dat voor mij zelfs de waardering die mensen kunnen hebben voor je spel. Spelen en schrijven – als het aan Bernd ligt, combineert hij deze twee vaardigheden. ‘Spelen met artiesten, het optreden voor het grote publiek, creëert een magie waar je aan verslingerd raakt. Het componeren en songwriten gebeurt in een heel andere wereld; alleen, achter de vleugel. Dat schrijven ga ik zeker uitbouwen, met liedjes voor uiteenlopende groepen, zeg maar van voetbalsupporters tot theaterbezoekers. Zowel licht als klassiek repertoire. Nou ja, ik heb nooit anders gedaan, toch?